دلیل زرد شدن ریشه فرش و راه های رفع آن

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به زرد شدن ریشه فرش در اختیارتان قرار بدهیم. یکی از مشکلات رایجی که در می‌توان به آن اشاره کرد، زرد شدن ریشه فرش است. معمولا زرد شدن ریشه فرش می‌تواند زیبایی ظاهری فرش را تحت تاثیر قرار داده و جلوه مطلوب آن را دچار تغییر کند.

به همین دلیل معمولا افراد با مشاهده زرد شدن ریشه فرش ، دست‌به‌کار می‌شوند تا برای بهبود ظاهر فرش اقدام کنند. مراجعه به قالیشویی یا اقدام خانگی برای رفع زرد شدن ریشه فرش ، اقدام مناسبی است که می‌توانید با استفاده از آن جلوه و زیبایی فرش را بازگردانید.

به همین دلیل در این بخش قصد داریم به بررسی دلایل زرد شدن ریشه فرش اشاره کنیم و روش‌های زرد شدن ریشه فرش را بررسی کنیم.

پس همراه ما باشید تا اطلاعاتی در خصوص زرد شدن ریشه فرش کسب کنید.

دلیل زرد شدن ریشه فرش و راه های رفع آن

زردی ریشه فرش

زرد شدن ریشه فرش یک مشکل رایج است که در بسیاری از موارد با آن روبه‌رو می‌شویم. این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. گاهی ممکن زردی ریشه فرش ناشی از شستشو شوی نامناسب فرش باشد و گاهی نیز نتیجه رسیدن رطوبت و بروز آلودگی در نواحی کناری فرش ایجاد شود.

ریشه فرش در دسترس است و اکثر مواقع پاخور این نواحی زیاد است. پس خیلی طبیعی است که ریشه زودتر از نواحی  دیگر کثیف شود. عدم رسیدگی درست برای تمیزکردن این نواحی، موجب بروز رنگ نامناسب در ریشه می‌شود. ریختن نوشیدنی‌های رنگی مثل چای و قهوه بر روی فرش و ریشه‌ها می‌تواند موجب تغییر رنگ آن شود.

گاهی نیز تی‌کشیدن سطح کف‌پوش‌ها و انتقال کثیفی به ریشه‌ فرش موجب تغییر رنگ آن می‌شود. قرارگرفتن فرش در معرض نور مستقیم افتاب موجب می‌شود تا شاهد تغییر رنگ ریشه و زردی آن باشید.  پس بدیهی است که زرد شدن ریشه‌های فرش یکی از مشکلات رایجی است که به دلایل مختلف انجام می‌شود.

زردی ریشه فرش چرا ایجاد می‌شود؟

آگاهی از دلایلی که موجب بروز زردی ریشه می‌شود، به شما امکان می‌دهد تا هوشمندانه نگاه کنید. زرد شدن ریشه قطعا جلوه و زیبایی فرش را از ببین می‌برد! به همین دلیل لازم است جزییات دقیقی را در این خصوص بدانید تا از بروز این مشکل پیشگیری کنید. در این بخش به بررسی دلایل ایجاد زردی ریشه فرش اشاره می‌کنیم.

دلیل زرد شدن ریشه فرش و راه های رفع آن

 1. آلودگی و گردوغبار روزانه

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موجب زرد شدن ریشه فرش می‌شود، آلودگی و گردوغبار محیطی است. زمانی که گردوغبار و آلودگی به‌مرور بر روی فرش قرار گرفته باشد و نظافت چندان دقیق انجام نشود، آلودگی به‌مرور موجب تغییر رنگ الیاف فرش می‌شود.

این تغییر در سطح فرش به دلیل وجود رنگ‌های متنوع، به‌وضوح دیده نمی‌شود! اما در ریشه‌های فرش به دلیل رنگ روشن ریشه‌ها، شاهد زردی آن هستیم. به همین دلیل در پروسه‌های منظم، باید نسبت به پاک‌سازی فرش از گردوغبار اقدام کنید و یا در شرایط خاص، از تخصص و تجربه متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

مطالعه بیشتر :  مزایا و معایب استفاده از شامپو فرش

 2. رطوبت محیطی

رطوبت یکی از عوامل ایجاد کننده زردی ریشه‌ها است. رطوبت و آب می‌تواند به‌مرور کثیفی و آلودگی‌های سطحی الیاف فرش را تبدیل به رنگ زرد بر روی نواحی روشن کند. به همین دلیل شاهد زرد شدن ریشه فرش در نواحی مثل ریشه خواهیم بود. یادتان باشد که زرد شدن ریشه فرش در مناطق دارای رطوبت و ساحلی، بسیار رایج است و می‌تواند موجب پوسیدگی ریشه‌ها و نواحی مختلف فرش شود.

 3. مواد شوینده نامناسب

زمانی که از مواد شوینده نامناسب استفاده می‌کنید، ریسک بروز این مشکل بسیار بالا است. زرد شدن ریشه فرش موجب می‌شود تا فرش به دلیل وجود شوینده‌ها در ناحیه ریشه زرد و ناخوش آیند جلوه کند. حتی در بعضی مواقع به دلیل عدم آبکشی مناسب فرش، شاهد خارج شدن آب تیره هستیم. همین آب زرد رنگ می‌تواند در نواحی مختلف فرش و  و ریشه‌هاف موجب بروز رنگ زرد شود.

 4. نور مستقیم آفتاب

در بعضی مواقع قرارگرفتن فرش در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث زرد شدن ریشه‌ها شود. زمانی که نور به شکل نامناسب و محافظت نشده‌ای به فرش می‌تابد، تغییر رنگ در نواحی مختلف فرش کاملا پیش‌بینی می‌شود. در ریشه‌ها، این تابش نور آفتاب می‌تواند موجب شود تا رنگ ریشه‌ها زرد شود.

 5. پوسیدگی و ازبین‌رفتن ریشه‌ها

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، پوسیدگی و ازبین‌رفتن ریشه‌ها یکی از مواردی است که موجب می‌شود تا ریشه‌ها رنگ زرد به خودشان بگیرند. باگذشت زمان، رطوبت و پوسیدگی در فرش، تغییر رنگ زیادی در الیاف آن ایجاد می‌کند. به همین دلیل شاهد ازبین‌رفتن رنگ سفید و روشن ریشه‌ها هستیم.

دلیل زرد شدن ریشه فرش و راه های رفع آن

چگونه از زرد شدن ریشه فرش جلوگیری کنیم؟

قبل از هر چیزی احتمالا شما هم نگران زرد شدن رنگ ریشه فرشتان هستیم. با آگاهی از روش‌های رفع زردی ریشه فرش، می‌توانید هوشمندانه انتخاب کنید. زرد شدن ریشه فرش‌ها، زمینه را برای ازبین‌رفتن زیبایی ظاهری فرش فراهم می‌کند. پس بدیهی است که پیشگیری از این موضوع برای هر کسی اهمیت بالایی دارد.

شما می‌توانید برای پیشگیری از این موضوع، نسبت به تمیزکردن منظم فرش‌ اقدام کنید. به این ترتیب آلودگی به‌صورت طولانی مدت بر روی فرش نمی‌ماند و ریسک آسیب به ریشه فرش افزایش پیدا نمی‌کند. استفاده مرتب از جاروبرقی و تمیزکردن فضای جانبی فرش می‌تواند به‌خوبی از این موضوع پیشگیری کند.

نکته مهم بعدی در پیشگیری، مربوط به شستشوی اصولی فرش است! زمانی که بهترین قالیشویی شیراز را برای تمیزکردن فرش انتخاب می‌کنید، شاهد چنین مشکلاتی نخواهید بود! اما شستشوی نامناسب فرش، استفاده از مواد شیمیایی نامناسب و عدم آبکشی صحیح فرش، می‌تواند احتمال زرد شدن ریشه را بیشتر کند.

بر همین اساس توصیه می‌شود تا برای این کار از متخصصین کمک بگیرید و شستشوی فرش در خانه را فراموش کنید؛ چرا که عدم وجود امکانات کافی در این خصوص موجب می‌شود تا ریسک زرد شدن ریشه بیشتر شود. خشک نشدن کامل فرش نیز موجب می‌شود تا ریسک زرد شدن ریشه‌ها بیشتر شود.

پس برای پیشگیری از این موضوع کافی است از قالیشویی‌های مجهز کمک بگیرید تا خشک کردن فرش با دستگاه‌های مخصوص انجام شود. یادتان باشد که فرش خصوصا فرش دستباف، تحت هیچ شرایطی نباید در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار گیرد! چرا که در این شرایط قطعا شاهد رنگ‌پریدگی و قاطی‌شدن رنگ فرش خواهید بود.

مطالعه بیشتر :  مزایا و معایب استفاده از شامپو فرش

دلیل زرد شدن ریشه فرش و راه های رفع آن

نکات مهم برای رفع زردی ریشه فرش

آگاهی از نکات مهمی که به شما کمک می‌کند تا زردی ریشه فرش را از بین ببرید، مانع از آسیب به فرش خواهد شد. گاهی توصیه‌های بی‌پایه‌واساس موجب آسیب جدی و پوسیدن فرش می‌شود. پس حتما به این نکات توجه کنید.

  1. از مواد شوینده توصیه شده استفاده کنید.
  2. حتما مواد شوینده را از روی ریشه فرش پاک کنید.
  3. تحت هیچ شرایطی فرش را خیس رها نکنید.
  4. تا خشک زدن کامل ریشه‌ها، از راه‌رفتن بر روی آن خودداری کنید.
  5. حتما از مسواک نرم برای تمیزکردن ریشه استفاده کنید تا ریشه‌ها دفرمه نشوند.
  6. برای بهبود ظاهر ریشه‌های فرش می‌توانید از محافظ مخصوص استفاده کنید. قالیشویی با دوختن محافظ می‌تواند از کثیف یا پراکنده شدن ریشه‌های فرش جلوگیری کند.

 روش‌های رفع زردی ریشه فرش

زردی ریشه‌های فرش می‌تواند به دلیل تجمع آلودگی‌ها، رطوبت یا استفاده از مواد شوینده نامناسب باشد. هرچند عوامل مهمی برای پیشگیری از بروز این مشکل را بررسی کردیم، اما لازم است تا هوشمندانه‌تر روش‌های برطرف کردن زردی ریشه فرد را بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید حتی با وجود زرد شدن رنگ ریشه‌ها، نسبت به تمیزکردن آن اقدام کنید و یک فرش زیبا در فضای خانه تجربه کنید.

1. استفاده از شامپو فرش برای رفع زردی ریشه فرش

استفاده از شامپو فرش یکی از روش‌های رایج برای رفع زردی ریشه فرش است. شما به‌راحتی می‌توانید به کمک شامپو فرش و یک برش مناسب، ریشه فرش را از زردی پاک کنید.

هرچند این روش تنها در شرایط مطلوب است که بتوانید بدون آسیب رسانده به ریشه‌ها، کشش آن‌ها و ازبین‌بردن ظاهر مناسبشان، به یک شرایط ایده‌آل برسانید. شامپو فرش با دارابودن ترکیبی ملایم به شما امکان می‌دهد تا زردی ملایم را از بین برده و حالت مناسبی برای فرش ایجاد کنید. یادتان باشد که این روش برای ازبین‌بردن زردی شدید اصلا گزینه مناسبی نیست.

2. جوش شیرین و سرکه برای رفع زردی ریشه فرش

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید برای رفع زردی ریشه فرش استفاده کنید، استفاده از جوش شیرین و سرکه است. این ترکیب به بهترین شکل ممکن می‌تواند برای شما شرایط مطلوبی ایجاد کند. جوش شیرین ترکیبی عالی برای گندزدایی و ازبین‌بردن رنگ زرداب است.

به این ترتیب می‌توانید با مخلوط کردن مقادیری از جوش شیرین و سرکه، یک محلول موثر برای تغییر رنگ ریشه ایجاد کنید. یادتان باشد که این مواد به دلیل خاصیت اسیدی نباید بیش از اندازه بر روی ریشه فرش قرار بگیرند. پس با خیال آسوده و مکث کوتاه، از طریق یک مسواک یا فرچه، نسبت به تمیزکردن ریشه اقدام کنید.

3. محلول آب و سرکه برای رفع زردی ریشه فرش

سرکه به‌عنوان یکی از مواد ضدعفونی کننده طبیعی شناخته می‌شود. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از محلول آب و سرکه، یک اسپری تمیز کننده طبیعی بسازید و آن را بر روی ریشه فرش بریزید. به این ترتیب می‌توانید با خیال آسوده 30 دقیقه منتظر بمانید تا اثر سرکه و آب بر روی ریشه قابل مشاهده باشد.

مطالعه بیشتر :  مزایا و معایب استفاده از شامپو فرش

پس از آن به کمک مسواک ظریف یا فشار دست، ریشه‌ها را آغشته کنید. در نهایت می‌توانید به کمک دستمال خیس و تمیز، ریشه را از این محلول پاک نمایید. اگر امکان استفاده از آب وجود دارد، حتما به‌وسیله کاسه آب و قراردادن ریشه‌ها داخل آن، محلول را تمیز نمایید.

4. محلول آب و سفیدکننده برای رفع زردی ریشه فرش

بر اساس میزان زرد بودن ریشه فرش می‌توانید از آب و سفیدکننده استفاده کنید. اگر میزان زردی ریشه زیاد باشد، باید حتما از سفیدکننده با درصد بالاتری استفاده کنید. در حالت عادی نسبت 1 به 4 آب و سفیدکننده را ترکیب کنید. اگر میزان زردی ریشه‌ها زیاد باشد، باید حتما این مقدار را افزایش دهید.

یادتان باشد که مراقبت از رنگ الیاف فرش در مواجهه با سفیدکننده بسیار ضروری است. چرا که سفیدکننده می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر روی رنگ فرش داشته باشد. پس تلاش کنید با نهایت دقت از این محلول استفاده کرده و پس از رسیدن به شرایط رضایت‌بخش از نتیجه، نسبت به شستشوی و پاک کردن ریشه اقدام کنید.

5. جوش شیرین و آب برای رفع زردی ریشه فرش

شاید عجیب باشد؛ اما خاصیت تمیزکنندگی جوش شیرین بسیار زیاد است. معمولا برای شستن بهتر ملحفه از جوش شیرین در ترکیب با شوینده‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید به کمک جوش شیرین و آب، خمیر نسبتا ملایمی ایجاد کنید و ریشه‌های زرد شده فرش را آغشته نمایید. چند ساعتی منتظر بمانید تا رنگ زرد به میزان زیادی از ریشه خارج شود. پس از این مرحله می‌توانید با خیال آسوده ریشه فرش را تمیز کرده و به کمک حوله خیس، مواد اضافی باقیمانده را تمیز کنید.

دلیل زرد شدن ریشه فرش و راه های رفع آن

6.مایع لباسشویی برای رفع زردی ریشه فرش

استفاده از مایع لباسشویی یکی دیگر از روش‌های مطلوبی است که به کمک آن می‌توانید زردی ریشه فرش را از بین برده و بدون دردسر یک شرایط مطلوب را تجربه کنید. برای این کار باید نصف پیمانه مایع لباسشویی را به همراه 1 لیتر آب ترکیب کنید. پس از این کار محلول شما آماده است تا به‌وسیله یک فرچه نرم بر روی ریشه فرش زده شود. پس از مدتی می‌توانید با خیال آسوده شاهد تغییر رنگ ریشه‌ها باشید.

باگذشت 30 دقیقه کمی ریشه‌ها را ماساژ داده و شستشو دهید. سعی کنید آب اضافی بر روی ریشه باقی نگذارید تا ریسک تغییر رنگ آن پس از خشک شدن ریشه وجود نداشته باشد.

7. پودر صابون و آب برای رفع زردی ریشه فرش

یکی از بهترین مواد برای شستشوی ریشه‌های زرد شده قالی، پودر صابون است. اگر پودر صابون در دسترستان نبود، می‌توانید صابون را به‌وسیله رنده ریز، رنده کرده و همراه با کمی آب ترکیب کنید. این مواد به‌راحتی بر روی ریشه فرش قرار می‌گیرند و به شما امکان می‌دهند تا به‌راحتی روند شست‌وشو و تمیزکردن را طی کنید.

پودر صابون با وجود آنزیم‌های پاک کننده می‌تواند به‌خوبی برای رفع زردی ریشه فرش اقدام کند. شما با استفاده از این روش به بهترین شکل ممکن می‌توانید ریشه‌های سفید و یکدستی برای فرش ایجاد کنید و از نتیجه آن لذت ببرید.

ما در قالیشویی زارع خدمات مختلفی مانند خاک گیری فرش ، مرمت فرش ، پرداخت قالی ، دارکشی قالی ، شستشوی فرش ماشینی و شستشوی فرش دستباف ارائه می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *