احتمالا اسم دارکشی قالی به گوشتان خورده است، دارکشی یکی از روش‌های عالی برای بهبود ظاهر فرش و ایجاد یک استاندارد مطلوب در آن است. شما می‌توانید با کمک دارکشی قالی، ظاهر فرش را به شکل مطلوب‌تری تغییر دهید. این کار معمولا برای فرش‌های کهنه و دفرم کاربرد دارد. شما می‌توانید با دارکشی فرش، ضمن ایجاد تغییرات، قالی را به سمت و سوی مناسبی بکشانید و نواحی آسیب دیده را بهبود بخشید.

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که دارکشی فرش چیست و چطور می‌تواند برای فرش یک انتخاب مطلوب باشد! دارکشی قالی یکی از مراحل مهم در پروسه احیا و ترمیم قالی محسوب می‌شود. این روش برای قالی‌های دستباف استفاده بیشتری دارد. با کمک دارکشی قالی می‌توانید ظاهر فرش را بهبود بخشید. این روند به اصلاح و بهبود شکل و وضعیت قالی‌های کهنه و یا آسیب‌دیده کمک زیادی می‌کند. شما می‌توانید با دارکشی فرش آن را به حالت اولیه بازگردانید و فرمی صاف از آن تجربه کنید. برای دارکشی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود تا اضلاع مختلف فرش به یک اندازه درآمده و تاروپود فرش به شکلی استاندارد بازگردد. به این ترتیب می‌توانید مانع از ایجاد دفرمگی در سطح قالی باشید.

دارکشی قالی
دارکشی قالی
دارکشی قالی

دارکشی قالی چیست؟

دارکشی قالی باید حتما توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود تا نتیجه مطلوبی داشته باشد و فرش دچار آسیب نشود. دارکشی معمولا توسط قالیشویی‌ها انجام می‌شود. قبل از دارکشی، قالی باید به‌دقت تمیز شود تا هیچ‌گونه آلودگی و گردوغباری بر روی آن باقی نماند. پس از آن بر اساس سبکی که برای دارکشی انتخاب می‌گردد، قالی بر روی دار نصب می‌شود و گیره‌ها برای محکم نگه‌داشتن قالی استفاده می‌شوند. در آخرید مرحله از نصب، باید قالی به میزان کافی کشیده شود تا فرم استاندارد آن جذاب‌تر نشان داده شود. برای دارکشی باید صبور باشید و چند ساعت یا چند روز منتظر نتیجه بهتر بمانید.  پس از کشیدن قالی، باید فرم آن تثبیت شود. متخصصین این حوزه به‌خوبی می‌توانند زمان به نتیجه رسیدن را مشخص کرده و در اتمام آن، دارکشی قالی را به اتمام برسانند.

چرا دارکشی قالی اقدام مطلوبی است؟

یادتان باشد که دارکشی قالی برای برخی از فرش‌ها، یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. شما می‌توانید با آگاهی از اهمیت دارکشی، انگیزه بیشتری برای استفاده از آن کسب کنید. در این بخش به بررسی دلایلی که دارکشی فرش به شما توصیه می‌شود، می‌پردازیم.

  • حفظ شکل و ظاهر قالی: قالی‌ها پس از مدتی دچار دفرمگی می‌شوند. دارکشی به قالی کمک می‌کند تا مجدداً به فرم و ابعاد اصلی خود بازگردد. به این ترتیب می‌توانید ظاهر زیبا و یکنواختی ایجاد کنید.
  • افزایش طول عمر قالی: شما به‌راحتی می‌توانید این روش،  نسبت به اصلاح انحرافات و تاب خوردگی‌های قالی اقدام کنید. به این ترتیب قالی کمتر در معرض آسیب‌های ناشی از استفاده نادرست قرار می‌گیرد و عوامل محیطی موثر در دفرمگی آن، اثر کمتری بر روی قالی خواهند داشت.
  • جلوگیری از مشکلات رایج: معمولا قبل از اقدام به دارکشی، مشکلاتی مثل چروک شدن فرش، دفرمگی ظاهر آن، جمع‌شدن فرش و تغییر حالت آن به‌شدت کلافه کننده است و فکر خرید فرش جدید را ایجاد می‌کند. اما با دارکشی شما می‌توانید بخش زیادی از این مشکلات را بهبود بخشید و با خیال آسوده ظاهری مطلوب تجربه کنید.
  • بهبود استفاده و نگهداری: قالی‌هایی که به‌درستی دارکشی شده‌اند، خیلی راحت‌تر تمیز می‌شوند و نگهداری از آن‌ها آسان‌تر است.

 

 نکات مهم در دارکشی قالی چیست؟

شما باید از نکات مهم دارکشی قالی بدانید! چرا که به این ترتیب می‌توانید با خیال آسوده و بدون پشیمانی یک تجربه مطلوب داشته باشید. دراین‌خصوص لازم است بدانید که انجام دارکشی نیاز به تخصص و تجربه دارد و باید حتما از افراد متخصص کمک بگیرید. انتخاب یک قالیشویی معتبر و باتجربه می‌تواند تضمین‌کننده کیفیت و دقت در انجام این فرایند باشد. پس از انجام دارکشی، نگهداری صحیح قالی بخش مهمی است که باید اصول آن را بدانید. استفاده از پدهای محافظ در زیر فرش، تمیز کردن منظم و جلوگیری از قراردادن قالی در معرض نور مستقیم خورشید و عدم اعمال فشار در بخشی از فرش می‌تواند نتیجه دارکشی را برای شما حفظ کند. در صورت مشاهده هرگونه انحراف یا تغییر شکل در قالی، حتما تلاش کنید تا به کمک متخصصین این حوزه برای برطرف‌کردن مشکل اقدام کنید.

راه تماس با ما برای رزرو نوبت :
شماره تماس :

09171098983

چه مواقعی فرش نیاز به دارکشی پیدا می‌کند؟

  • با درک عمیق از مزایای دارکشی فرش ، احتمالا به این فکر افتاده‌اید که آیا این روش برای فرش شما مناسب است؟ چه زمانی باید برای دارکشی فرش اقدام کنید؟ در این بخش اطلاعاتی در همین خصوص ارائه می‌کنیم تا بدانید دقیقا چه مواقعی باید برای این کار دست به کار شوید.
  • تاب‌خوردگی و پیچ‌خوردگی قالی: یکی از رایج‌ترین مشکلات در قالی‌های باریک و سبک، پیچ خوردگی است. زمانی که فرش به دلیل استفاده نادرست یا نگهداری نامناسب دچار تاب خوردگی می‌شود، فرم آن تغییر کرده و به‌شدت نامطلوب جلوه می‌کند. در این شرایط قطعا نیاز به دارکشی خواهید داشت.
  • کجی فرش: اگر فرش به‌مرور زمان یا به دلیل بافت ناصحیح، کج شده باشد، نیاز دارید تا به کمک دارکشی فرم آن را اصلاح کرده و ساختار بهتری ایجاد کنید.
  • جمع‌شدگی لبه‌های فرش: جمع‌شدگی لبه‌های فرش یکی دیگر از مشکلاتی است که احتمالا منجر به بروز دفرمگی در قالی می‌شود. این مشکل ناشی از فشار لوازم و اثاثیه منزل است و کشیدگی زیادی نیز ایجاد می‌کند. در صورت مشاهده چنین مواردی نیاز به دارکشی قالی احساس می‌شود.
  • چروکیدگی: چروکیدگی در فرش‌های دستباف به‌شدت رایج است. این مشکل ناشی از قرارگرفتن طولانی مدت در یک وضعیت نادرست تحت‌فشار بالا است. در این مواقع نیز دارکشی می‌تواند مشکل شما را حل کند.
  • کشیده شدن: کشیدگی در برخی نواحی فرش به دلیل کشیدن مکرر یا تحت‌فشار بودن، موجب می‌شود تا اضلاع فرش نامتوازن شده و فرم کشیده‌ای پیدا کنند. در چنین مواقعی قطعا دارکشی یک اقدام مطلوب است.
  • کوچک شدن: فرش‌هایی که به دلیل رطوبت یا شستشوی غیراصولی دچار تغییر سایز می‌شوند، به کمک دارکشی ظاهر مطلوب‌تری برایشان ایجاد خواهد شد.
  • آسیب‌های حمل‌ونقل: تا کردن فرش، حمل‌ونقل نامناسب و لول کردن یا شکستگی رول فرش، همگی از عوامل آسیب‌رسانی است که با دفرمگی فرش همراه می‌شود. در چنین مواقعی باید حتما برای دارکشی قالی اقدام کنید.
  • نگهداری نادرست: نگهداری نادرست فرش و اقداماتی مثل استفاده از فرش در محیط‌های مرطوب یا فضاهایی که فرش تحت‌فشار قرار دارد، موجب بروز دفرمگی می‌شود. در این مواقع دارکشی قالی بهترین اقدام است.
  • رطوبت و تغییرات دما: رطوبت بالا یا تغییرات ناگهانی دما می‌تواند به فرش آسیب جدی وارد کند. به همین دلیل لازم است تا در این مواقع برای بازگردانی شکل و فرم اولیه فرش، نسبت به دارکشی آن اقدام کنید.
  • فرش‌های قدیمی: فرش‌های قدیمی که به‌مرور زمان شکل خود را از دست داده‌اند، کاندید خوبی برای دارکشی محسوب می‌شوند. این موضوع برای فرش‌های عتیقه نیز صدق می‌کند.

راه تماس با ما برای رزرو نوبت :
شماره تماس :

09171098983

آیا همه فرش ها قابل دارکشی هستند؟

معمولا اکثر فرش‌ها قابلیت دارکشی دارند؛ اما به دلیل هزینه‌های بالا و شرایط حساس فرش‌های دستباف، این مدل فرش‌ها بیشتر کاندید دارکشی می‌شوند. اما بهتر است بدانید همه فرش‌ها قابل دارکشی نیستند. این فرایند بستگی به نوع فرش، جنس الیاف، وضعیت فرش و میزان آسیب‌دیدگی آن دارد. مثلا در شرایطی که فرش دستباف دچار آسیب و فرسودگی، پارگی و موارد این‌چنینی باشد، اصلا امکان دارکشی وجود ندارد؛ مگر زمانی که برای ترمیم و احیای فرش اقدام کرده باشید. فرش‌های دستباف سالم، به دلیل ساختار محکم و کیفیت بالای الیاف و بافت، معمولاً قابلیت دارکشی دارند. این فرش‌ها به دلیل ارزش هنری و مادی بالایی که دارند، به کمک دارکشی احیا می‌شوند و فرمشان به‌خوبی تغییر می‌کند.

مراحل دارکشی فرش

دارکشی فرش فرایند مشخصی دارد که آگاهی از آن به شما کمک می‌کند تا آگاهانه‌تر اقدام کنید و ظرافت‌های کار را درک کنید. به همین دلیل در این بخش به بررسی مراحل دارکشی فرش می‌پردازیم.

1. دارکشی لولایی

دارکشی انواع مختلفی دارد که هرکدام از روش‌ها با شیوه خاص خودش اجرایی می‌شود. شناخت این موارد کمک می‌کند تا بتوانید در انتخاب یک قالیشویی معتبر و باتجربه، خیلی خوب عمل کنید. این نوع دارکشی به‌عنوان یکی از اولین روش‌ها و سنتی‌ترین روش‌های دارکشی شناخته می‌شود که در کارگاه‌های سنتی فرش‌بافی رایج بوده است. در این تکنیک از الوارهای چوبی استفاده می‌شود تا فرش به بهترین شکل ممکن ثابت بماند.

  • بررسی اولیه فرش: کارشناسان قالیشویی در ابتدایی‌ترین مرحله فرش را از نظر مشکلات ظاهری و عیب‌های آن بررسی می‌کنند تا در صورت لزوم روند ترمیم را مشخص کنند.
  • قراردادن فرش روی الوارها: در این روش از دارکشی، فرش را بر روی دو سری الوار قرار می‌دهند. یکی از الوارها به‌صورت ثابت قرار دارد و الوار دیگری حول یک صفحه فلزی می‌چرخد.
  • ثابت کردن فرش: پس از قراردادن فرش روی الوار، فرش را به‌دقت روی الوارها میخکوب می‌کنند تا در جای خود ثابت بماند.
  • کشیدن فرش: پس از ثابت کردن فرش، به‌مرور آن را کشیده تا کجی‌ها، پیچیده شدن و دفرمگی‌های فرش بهبود پیدا کند.
  • تثبیت نهایی: پس از مدتی ثبات، فرش به همین شکل باقی می‌ماند و تغییرات مدنظر ایجاد می‌شود.

2.  دارکشی پرسی

دارکشی پرسی یکی از روش‌های جدید است که در قالیشویی‌های به‌روز و مدرن از آن استفاده می‌شود. این روش نسبت به روش لولایی جدیدتر است. دستگاه دارکشی پرسی قابلیت تنظیم دارد و همین موجب می‌شود تا بتوانید بر اساس ارتفاع هر فرش آن را تنظیم کنید. برای آگاهی بیشتر اطلاعاتی در خصوص نحوه دارکشی پرسی ارائه می‌کنیم.

  • بررسی اولیه: در اکثر قالیشویی‌های معتبر، زمان مراجعه فرش به طور کامل بررسی می‌شود تا ایرادات آن ارزیابی گردد.
  • قراردادن فرش در دستگاه: فرش در دستگاه دارکشی پرسی، به‌صورت ایستاده قرار می‌گیرد. این دستگاه فلزی است و قابلیت تحمل وزن بالایی دارد.
  • تنظیم دستگاه: دستگاه دارکشی پرسی، بر اساس ارتفاع فرش و قد اپراتور دستگاه تنظیم می‌شود.
  • کشیدن و نگه‌داشتن فرش: فرش به‌وسیله مکانیسم‌های قابل‌ارائه در دستگاه، به شکل یکنواخت و موردنظر کشیده می‌شود تا به‌مرور نتیجه مطلوبی در فرش حاصل گردد.

3.  دارکشی قلاب کش

یکی دیگر از روش‌های دارکشی، به‌عنوان دارکشی قلاب کش شناخته می‌شود. این روش شامل ترکیبی از تنظیم و کشیدن دسته‌های سرچله است. شما می‌توانید با این تکنیک دقت بالایی از دارکشی را تجربه کنید. کمک گرفتن از متخصصین حرفه‌ای در این زمینه به شما کمک می‌کند تا نتیجه عالی را تجربه کنید. در این بخش به بررسی مراحل دارکشی قلاب کش اشاره می‌کنیم.

  • بررسی اولیه: کارشناسان قالیشویی در زمان مشاهده فرش‌های کاندید دارکشی، موارد مربوط به عیوب و ایرادات آن را بررسی می‌کنند.
  • دسته‌بندی سرچله فرش: سرچله‌های فرش به‌صورت دسته‌دسته تقسیم می‌شوند.
  • قراردادن میل‌گرد: دسته‌های ایجاد شده یکی در میان بر روی خواب فرش قرار داده می‌شوند و میل‌گرد از بین آن‌ها رد می‌شود تا امکان کشیدن فراهم شود.
  • کشیدن فرش: با استفاده از قلاب‌ها و میل‌گردها، فرش به‌خوبی کشیده می‌شود.

هزینه دارکشی قالی

هزینه دارکشی فرش برای تمام افرادی که فرششان کاندید انجام این کار است، اهمیت بالایی دارد. شما حق دارید در خصوص هزینه‌های احتمالی این موضوع بیشتر بدانید. اما در واقعیت ماجرا، قیمت گذاری این خدمات به عوامل مختلفی وابسته است. شما باید این عوامل را به‌خوبی درک کنید. برای مثال معمولا ارزش هنری و تاریخی یک قالی، در قیمت دارکشی آن تاثیر گذار است؛ چرا که پیچیدگی‌ خاصی برای آن وجود دارد و مراقبت در این روند ضروری است.  از سوی دیگر، ابعاد فرش در دارکشی قالی اهمیت بالایی دارد و می‌تواند هزینه نهایی را تغییر دهد. قالی‌های بزرگ نیاز به تخصص و تجربه بالایی هستند. تکنیک دارکشی فرش نیز، به‌عنوان یک عامل مهم دراین‌خصوص مورد توجه قرار می‌گیرد.  خدمات جانبی که برای احیا و مرمت قالی پیش از دارکشی انجام می‌شوند، موجب افزایش هزینه نهایی خواهند شد. در واقع این خدمات بخشی از امکانات موردنیاز برای شروع دارکشی محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، کیفیت عملکرد پرسنل و متخصصین قالیشویی در این کار می‌تواند کمی هزینه را جابه‌جا کند. قالیشویی‌های باکیفیت که سابقه درخشانی دراین‌خصوص دارند، به بهترین شکل ممکن می‌توانند هزینه‌های این کار را تغییر دهند. چرا که سلامت نگه‌داشتن فرش و ایجاد یک روند مطلوب برای نمایش فرش سالم و استاندارد، امتیازی ویژه ایجاد می‌کند. هرچه مدت‌زمان دارکشی طولانی‌تر شود، باز هم هزینه‌های شما افزایش خواهد داشت.

پس بدیهی است که هزینه دارکشی قالی بستگی به مجموعه‌ای از عوامل دارد که هر یک به نوبه خود اهمیت بالایی دارند. پس تلاش کنید هوشمندانه برای این کار اقدام کنید و یک مجموعه باکیفیت را انتخاب نمایید.

دارکشی قالی در بهترین قالیشویی شیراز

شما به‌راحتی می‌توانید برای دارکشی فرش، به متخصصین این حوزه اعتماد کنید. معمولا خدماتی که توسط بهترین قالیشویی شیراز ارائه می‌شود، مطابق با استانداردهای مشخصی است که به شما امکان می‌دهد تا یک تجربه عالی از احیا و ترمیم فرش داشته باشید. متخصصین قالیشویی زارع به‌عنوان بهترین قالیشویی شیراز، آماده ارائه خدمات و پاسخ به سوالات شما در خصوص دارکشی فرش هستند.

ما در قالیشویی زارع خدمات مختلفی مانند خاک گیری فرش ، مرمت فرش ، پرداخت قالی ، دارکشی قالی ، شستشوی فرش ماشینی و شستشوی فرش دستباف ارائه می دهد.

راه تماس با ما برای رزرو نوبت :
شماره تماس :

09171098983

خانه خدماتتماس ارتباط با ما